Informační zpravodaj PID č. 13/2018

Pražská integrovaná doprava vydala nový Informační zpravodaj číslo 13/2018, ve kterém se dočtete následující novinky:

  • Železniční výluka Praha – Neratovice od 21. 7. 2018
  • Cyklohráčkem mimořádně do Hornického skanzenu Mayrau či Železničního muzea Lužná u Rakovníka
  • Od září pojede častěji metro o víkendech, do Letňan nově každým metrem
  • Praha začíná připravovat jednotný informační systém, svoje postřehy mohou lidé už teď posílat na webu
  • Odklad integrace na Nymbursku a aktuální harmonogram integrace ve Středočeském kraji

 

Železniční výluka Praha – Neratovice od 21. 7. 2018

Od 21. července do 2. září 2018 nepojedou z důvodu opravy trati 070 vlaky linek S3, R21 a R43 mezi stanicemi Praha-Čakovice a Neratovice. Mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi pojedou vlaky linek S3 a S34 ve zkráceném souhrnném intervalu 30 minut, o víkendu a v pracovní dny večer v intervalu 60 minut. Ve vybrané dny ke konci srpna pak kvůli sanaci skal mezi stanicemi Vysočany a Satalicemi nepojedou vždy v části dne ani tyto vlaky. Osobní vlaky linky S3 do Prahy z Mělníka a z Mladé Boleslavi skončí v Neratovicích a nahradí je autobusy, které budou v Praze odjíždět od stanice metra Letňany. Nástupní zastávka náhradních autobusů se bude nacházet v původní výstupní zastávce uvnitř autobusového terminálu.
 
Stejně tak budou nahrazeny i rychlíky R21 z Prahy do Tanvaldu a spěšné i osobní vlaky S3, resp. R43 z Prahy do Mělníka. Pouze dva nejvytíženější víkendové ranní rychlíky pojedou z Prahy (v 7:05 a 9:05) do Tanvaldu odklonem přes Kralupy nad Vltavou. Stejnou trasou se vrátí večer do hlavního města. Autobus, který nahradí půlnoční a víkendový noční vlak z Prahy, pojede už z Hlavního nádraží. Pro cestu MHD mezi Letňany a hlavním nádražím obdrží cestující v pokladnách ČD nebo ve vlaku náhradní jízdenku.

Cyklohráčkem mimořádně do Hornického skanzenu Mayrau či Železničního muzea Lužná u Rakovníka

I o nadcházejícím červencovém víkendu (14.–15., 21.–22. července 2018) čeká, kvůli opravě železniční tratě, výletní vlak Cyklohráček na trase z Prahy do Slaného výluka. Zcela neprůjezdný bude úsek mezi Středokluky a Noutonicemi,Cyklohráček tak bude mimořádně veden do jiných turisticky zajímavých destinací, než jsou cestující zvyklí. S vlakem plným her a zábavy se podíváte do největšího železničního muzea v republice či do hornického skanzenu s prohlídkou technických památek zaměřených na dokumentaci a prezentaci hornické činnosti na Kladensku a Slánsku.
  • Ranní vlak z Prahy hl. n. (odj. 9:03) pojede při výluce z Prahy do Hostivice, odkud bude pokračovat přes Kladno do Lužné u Rakovníka. V jeho klasické trase mezi Jenčí a Slaným ho pak nahradí autobusy náhradní dopravy, které z Jenče odjedou po příjezdu Cyklohráčku z Prahy.
  • Polední vlak bude mimořádně výchozí z Lužné u Rakovníka, odkud se vydá zpět přes Kladno a Hostivici do Prahy. Ze Slaného pak budou vypraveny autobusy náhradní dopravy, které dovezou cestující do Jenče na přestup do Cyklohráčku.
  • Odpolední vlak z Prahy hl. n. (odj. 12:58) pojede opět z Prahy do Hostivice a dále odklonem do železniční zastávky Kladno-Švermov. Odtud bude zajištěna autobusová doprava do Hornického skanzenu Mayrau ve Vinařicích (cca 5 minut cesty autobusem od vlaku).
  • Cyklohráček nahradí v jeho klasické trase mezi Jenčí a Slaným opět autobusy náhradní dopravy, které z Jenče odjedou po příjezdu výletního vlaku z Prahy.
  • Podvečerní vlak bude výchozí ze zastávky Kladno-Švermov, kde vyčká příjezdu autobusu s návštěvníky Hornického skanzenu Mayrau. Cyklohráček se pak vydá do Hostivice a dále po své pravidelné trase do Prahy.
  • Ze Slaného budou i odpoledne vypraveny autobusy náhradní dopravy, které odvezou cestující z běžné trasy Cyklohráčku do Jenče na přestup do výletního vlaku do Prahy.

Od září pojede častěji metro o víkendech, do Letňan nově každým metrem

Rada hl. m. Prahy schválila dne 17. července 2018 řadu důležitých zlepšení v provozu Pražské integrované dopravy od začátku září 2018. O víkendech se zkrátí intervaly na všech třech linkách metra, nejvíce na lince C, a to až na 5 minut. Zároveň již nebude ve všední dny každé druhé metro končit na Ládví, všechny soupravy pojedou až do stanice Letňany. Řada potřebných vylepšení se připravuje také pro pražské autobusy, hlavně v oblasti Malešic.

Posílení provozu metra o víkendech

V poslední době byl z hlediska hromadné dopravy kladen důraz zejména na posilování provozu v pracovní dny, přičemž víkendová období zůstávala opomíjena. Pražané však cestují po městě stále více i o volných dnech. Daleko méně jezdí na chaty, ve městě se koná spousta akcí a stále přibývá turistů. Proto bude od září 2018 posílen víkendový provoz metra, a to s přihlédnutím k nerovnoměrnému vytížení jednotlivých linek během volných dnů.
„Jednotný interval 7,5 minuty o víkendu na linkách B a C již po většinu roku nedostačoval poptávce, a to zejména v centrální části města. Na lince C, která obsluhuje kromě Hlavního nádraží i ZOO, obě Výstaviště či velké obchodní centrum na Chodově, bude proto víkendový interval od 1. září 2018 zkrácen na 5 minut. Linka B, která kromě obchodních center vede i na Jihozápadní Město a do významných přestupních bodů Smíchovské nádraží, Anděl, Karlovo náměstí či Vysočanská, bude o víkendech jezdit v intervalu 6 minut,“ uvádí náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek. Na lince A zatím ke zkrácení víkendového intervalu během roku nedojde, nicméně platí, že od cca poloviny listopadu budou o víkendech po pěti minutách již tradičně jezdit vlaky na všech linkách metra v rámci předvánočního posílení.

Zkrácení intervalů v síti PID v neděli dopoledne

„V rámci posílení víkendového provozu metra budou zároveň zkráceny intervaly nejen metra, ale i návazných tramvají a autobusů v neděli a ve svátek dopoledne v období od 10 do 12 hodin,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík. V minulosti, kdy vlivem nedostatku finančních prostředků došlo k omezování hromadné dopravy, byly v tomto čase prodlouženy intervaly v metru i v povrchové dopravě ze 7,5, resp. 15 minut na 10, resp. 20 minut. „Jelikož už i v neděli před polednem Pražané i turisté hromadnou dopravu využívají daleko více než v minulosti, začalo docházet k nepříjemnému přetěžování některých spojů a zachování obvyklých pozdně večerních intervalů i v tomto čase se stalo neudržitelným. Proto se od 1. září 2018 základní intervaly v celé síti hromadné dopravy v neděli od 10 do cca 12 hodin opět zkracují na 7,5, respektive 15 minut,“ doplňuje Petr Tomčík.

Zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany

Návrh na zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany, který je dosud aplikován v pracovní dny v období od cca 9:00 do 19:00, byl Radě hl. m. Prahy předložen ke schválení na základě Memoranda, které podepsali zástupci MČ Praha 9, Letňan, Čakovic, Kbel a Vinoře 22. a 23. března 2018. Zrušení pásmového provozu bude realizováno zkušebně od 1. září 2018 a po dobu čtyř měsíců bude jeho dopad podrobně vyhodnocován. V úseku Ládví – Letňany nejde o řešení přeplněných spojů metra, ale o to, aby zde interval v pracovní dny nebyl delší než o víkendech. Současně nové opatření pomůže v pracovní dny lépe koordinovat odjezdy autobusů od metra do okolních sídlišť.
„Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu obyvatel v severovýchodní části Prahy a zhoršené dopravní situaci na okolních komunikacích je určitě vhodné, aby byla cestujícím nabídnuta trvalá alternativa v podobě spolehlivé veřejné dopravy, kterou metro C představuje,“ doplňuje Petr Dolínek.

Trvalý provoz linky 216 z Bořislavky na Sídliště Baba

Rada hl. m. Prahy rovněž schválila trvalý provoz linky 216 v úseku Bořislavka – Sídliště Baba. Zkušební provoz linky 216 v tomto úseku, který byl zahájen 3. dubna 2018, potvrdil, že cestující o toto spojení mají zájem. Před začátkem prázdnin využívalo v půl osmé ráno spoj ze Sídliště Baba ve směru Bořislavka pravidelně více než 20 cestujících. Rovněž ostatní spoje si své cestující
našly, takže členové dopravní komise městské části Praha 6 a grémium starosty Prahy 6 požádali Radu hl. m. Prahy o potvrzení převedení provozu linky 216 do trvalého stavu. Oproti zkušebnímu provozu je linka 216 navíc z Bořislavky již od začátku letních prázdnin prodloužena k Vozovně Střešovice a k Poliklinice Petřiny náhradou za nově trasovanou linku 108 do centrální části Dejvic.

Změny linkového vedení autobusů v oblasti Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi

K termínu zahájení nového školního roku se zároveň připravují úpravy linkového vedení autobusů v oblasti Jarova, Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi. Na základě nespokojenosti městské části Praha 10 s nepravidelným provozem linky 163, která na Sídliště Malešice přijíždí z oblasti Českobrodské ulice, kde se zdržuje v kolonách ostatní dopravy, má dojít ke zkrácení linky 163 pouze do zastávky Depo Hostivař. Pravidelnější spojení ze zastávek v Počernické ulici k metru Želivského zajistí nová autobusová linka 199. Spojení z Malešic k OC Štěrboholy zůstane zachováno díky prodloužené lince 228, která nově spojí Benice, Uhříněves, Dubeč, Štěrboholy se zastávkou Poliklinika Malešice. Jihovýchod Prahy získá přímé spojení ke svému spádovému zdravotnickému zařízení a Bečovská ulice v Uhříněvsi dlouho požadovanou obsluhu hromadnou dopravou.

Linka 124 nově v pracovní dny s kloubovými autobusy

Vzhledem k přetěžování spojů linky 124 zejména v Michli a v oblasti Brumlovky, se od 1. září chystá v souvislosti s úpravami linkového vedení v Malešicích nasazení kloubových autobusů na linku 124 v pracovní dny. Ty bohužel nedokážou projet současnými úseky linky 124 mezi Zeleným pruhem a Dvorci a také obratištěm Habrová, proto bude linka 124 zkrácena do své nejvytíženější
části trasy mezi Želivského a Zeleným pruhem. Od Zeleného pruhu na Dvorce pojede nově linka 134, mezi Želivského, novou zástavbou na Třebešíně a Habrovou pojede posílená linka 155, na kterou budou místo midibusů trvale nasazeny standardní dvanáctimetrové autobusy.
Úpravy autobusových linek v oblasti Prahy 3, 4 a 10 bude ještě schvalovat vedení hl. m. Prahy začátkem srpna.

Praha začíná připravovat jednotný informační systém, svoje postřehy mohou lidé už teď posílat na webu

Praha chce zlepšit a sjednotit informační a navigační systém v ulicích města. Orientační systém v metru dnes vypadá úplně jinak než navigace veřejné dopravy v ulicích. Ta je zase jiná než ukazatele v městských částech a železniční doprava má také jiný styl. Na mnoha místech navíc kvalitní navigace chybí úplně. Moderní metropole pracují s jednotným a přehledným systémem pro celé aglomerace a touto cestou chce jít i Praha. Již v počátku tohoto velkého projektu se počítá s participací laické i odborné veřejnosti. K shromáždění připomínek a nápadů, k identifikaci nedostatků, konzultacím s odbornými institucemi i průběžné prezentaci projektu slouží web www.pid.cz/jis.
„Jednotný navigační systém je základ orientace v každém moderním městě. Pomáhá lidem rychle a dobře se orientovat ve veřejné dopravě i v ulicích města bez ohledu na to, jestli tu žijí, nebo přijeli do Prahy jen na skok. Kvalitní a funkční informační systém podporuje i udržitelnou mobilitu ve městě, především tím, že více zpřístupňuje využití veřejné dopravy, usnadňuje pěší chůzi i cyklistiku,“ říká ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Ondřej Boháč.
Praha a všechny její dotčené městské organizace právě teď začínají společně s expertními týmy pracovat na studii mapující největší problémy pražského informačního a navigačního systému. V první fázi projektu se právě analyzují příklady dobré praxe ze zahraničí a zpracovávají se detailní podklady pro vypsání designérské soutěže. Z další fáze vzejde řešení, jak by měl pražský informační systém vypadat. „Začínáme důkladnou analýzou současného stavu, abychom věděli, co je špatně. Nepřipravujeme teď kreativní soutěž na vizuální podobu informačního systému v Praze, to bude až další krok v příštím roce. Teď společně s EY, PRO CEDOP a ve
spolupráci s uznávanými odborníky z ČVUT musíme současnou situaci co nejlépe zmapovat a najít pro Prahu i zajímavou inspiraci ze zahraničí,“ říká ředitel organizace ROPID Petr Tomčík.

Veřejný prostor i veřejná doprava

„Pro lepší orientaci vám kromě mobilních mapových aplikací pomohou také základní prvky informačního systému, které tvoří ukazatele a značení ve veřejném prostoru. Ale co když je přehlédnete, protože každý nosič vypadá jinak? Co když jsou informace v ulicích nevýrazné, neúplné anebo zanikají v moři venkovní reklamy? Na to teď začínáme hledat odpovědi a cílem bude samozřejmě řešení, které vizuálně celý systém sjednotí, ať už jstev metru, na Staroměstském náměstí, nebo před hlavním nádražím,“ doplňuje náměstkyně primátorky Petra Kolínská.
Součástí studie, která právě začíná vznikat, bude i odhad předpokládaných finančních nákladů na implementaci projektu i následující údržbu a aktualizaci nového informačního systému pro Prahu. Vznikne tak několik možných scénářů, jak nové prvky uvést do praxe, jak vyřešit kompetence při jejich správě, a to vše s výčtem ekonomické stránky věci. Zástupci hlavního města se pak rozhodnou, jakým směrem se vydat.

Zapojení veřejnosti od samotného začátku: www.pid.cz/jis

Tým, jenž bude pracovat na studii, hledá také inspiraci u lidí, kteří se po městě každý den pohybují. „Připravili jsme speciální webovou stránku, kde nám mohou lidé posílat jak pozitivní příklady, kterými bychom se měli inspirovat, tak nejrůznější nešvary, na které v orientačním systému v Praze narazí,“ říká náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek. „Návrhy od lidí budeme průběžně na webu zveřejňovat, jak ty pozitivní, tak negativní. Obojí je velmi důležité jako základ, aby Praha mohla připravit kvalitní informační systém. Všechny podněty také dostanou odborníci, kteří budou na projektu pracovat.“

Pohledem odborníků

Estetická tvář města – a informační systém je její nedílnou součástí – ukazuje, jaký je hodnotový systém jeho správy i obyvatel. „Kvalitní, funkční a nadčasový design se významně podílí na dobrém jménu metropole, ale činí ji i uživatelsky přívětivější pro její obyvatele i návštěvníky. Informační systém vyžaduje kreativní i systematický přístup, ale ještě více schopnost zainteresovaných institucí se domluvit na efektivní implementaci,“ vysvětluje odborný asistent a výzkumný pracovník Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Petr Štěpánek.
„Dostupnost a kvalita informací ve veřejné dopravě jsou klíčové. Cesta se pak stává příjemným zážitkem a je to bez stresu. Informační systém musí být pro cestujícího parťákem, který ho nezklame,“ říká Petr Šlegr ze společnosti PRO CEDOP a pokračuje: „Analýzu současného systému neděláme jen pro turisty. Každý někdy cestuje do míst, kde ještě nebyl. A rozhodně neplatí, že  avigační systémy jsou pouze drahá elektronická zařízení. Hodně muziky lze docílit použitím i obyčejných ukazatelů a neproměnných panelů s vhodným obsahem.“

O studii

Samotnou studii pro ROPID zpracovávají společnosti EY a PRO CEDOP ve spolupráci s odborníky z ČVUT. Projekt má za úkol vyřešit celkovou prezentaci města a jeho informační a orientační systém v rámci všech druhů mobility.
Cílem první části projektu studie nejsou grafické návrhy. Bude sloužit jako podklad zadávací dokumentace pro budoucí designérské soutěže na jednotný informační systém Prahy. Tento postup reflektuje skutečnost, že implementace JIS je stejně důležitá jako jeho návrh.
Realizační studie projektu bude vycházet také z již schválených a používaných dokumentů města Prahy. Bude zohledňovat současné grafické manuály například Pražské integrované dopravy, stanic metra, zastávek povrchové dopravy atd. Dále bude pracovat s jednotným vizuálním stylem hl. m. Prahy, s koncepcí informačního a orientačního značení v Pražské památkové rezervaci a jejím okolí a s mnoha dalšími souvisejícími projekty.
S výsledky analytické části seznámí Praha veřejnost na začátku ledna příštího roku, kdy současně začne schvalovací proces. Z toho by měla vzejít volba strategie implementace a pak by měl zpracovatel odevzdat koncept zadávacích podmínek následné kreativní soutěže.

Odklad integrace na Nymbursku a aktuální harmonogram integrace ve Středočeském kraji

Integrace veřejné dopravy (oblast Poděbradsko – Kolínsko + Nymbursko – Křinecko + prodloužení linky 432 do Mladé Boleslavi), která byla původně plánována na 11. srpen 2018, je z administrativních důvodů odložena. Důvodem posunu termínu realizace jsou nové podmínky pro vydávání licencí na autobusové linky ze strany Ministerstva dopravy. Nový přepokládaný termín je stanoven cca na polovinu října 2018.

Aktuální harmonogram integrace dopravy ve Středočeském kraji

Termín Lokalita Popis
3. čtvrtletí 2018
Středočeský kraj (pásmo 8+9)
Vlaky: všechny prozatím neintegrované tratě na území Středočeského kraje vč. rychlíkového segmentu
Říjen 2018 Nymbursko III
Autobusy: Poděbradsko – Kolínsko; Nymbursko – Křinecko; Vlkava – Mladá Boleslav
4. čtvrtletí 2018 Slánsko Autobusy: Praha – Slaný; MHD Slaný; regionální linky
Po ukončení rekonstrukce
ul. Plzeňská v Berouně
(cca 1. pololetí 2019)
Berounsko I
Autobusy: Praha – Beroun – Zdice; regionální linky Berounska a Hořovicka; MHD Beroun; MHD Hořovice
1. pololetí 2019
Příbramsko I
Kolínsko – Kutnohorsko I
Mělnicko V
Benešovsko II
Autobusy: Praha – Dobříš – Příbram; Hořovice – Příbram
Autobusy: Kolín – Zásmuky – Kutná Hora – Uhlířské Janovice – Sázava
Autobusy: Mšensko – Kokořínsko
Autobusy: Votice – Vlašim
2. pololetí 2019 Středočeský kraj Autobusy: Ostatní oblasti